Nieuwe wetgeving voor webwinkels

Per 13 juni 2014 moeten webwinkels voldoen aan de nieuwe wetgeving "Koop op Afstand".
Als u een webwinkel heeft, dan is het verstandig om deze nieuwe wetgeving even door te nemen.

Als u vervolgens het e.e.a. aangepast wilt hebben, laat het mij dan even weten, zodat we eventuele aanpassingen in de webwinkel kunnen doorvoeren.

De belangrijkste punten op een rijtje:

  • Informatieplicht: Voordat de consument een bestelling plaatst, moet de consument alle verplichte informatie op de website kunnen vinden en kunnen printen of opslaan. Hierbij gaat het niet alleen om alle contactgegevens van het bedrijf, maar ook de verzendkosten, betaalkosten, herroepingsrecht, etc.
  • Bestelknop: Op het moment dat de consument daadwerkelijk een bestelling plaatst (hiermee bedoel ik niet de bestelknop om een product in de winkelwagen te leggen), maar pas tijdens het afronden van het bestelproces moet duidelijk vermeld staan dat de bestelling een betalingsverplichting tot gevolg heeft.
    Heeft u een webwinkel via myshop.com (minimaal versie 3) waarbij het bestelproces niet via maatwerk aangepast is, dan gaat dit automatisch.
  • Herroepingsrecht: Consumenten krijgen 14 kalenderdagen bedenktijd i.p.v. 7 werkdagen dat nu nog geldt. In de webwinkel moet hierover duidelijke informatie te vinden zijn, zoals hoe de consument de producten kan terug sturen, de wijze van verzending en de kosten.
    Tevens moet er een modelformulier voor herroeping op de website geplaatst worden, welke de klant kan gebruiken. Echter, de klant is niet verplicht om dit formulier te gebruiken.
  • Extra kosten voor betaalmethode: Het is niet toegestaan om hogere bedragen in rekening te brengen dan de werkelijke kosten. Stel dat de kosten voor een creditcardbetaling 2 euro zijn, dan mag je dus niet meer dan 2 euro aan de klant doorberekenen.
  • Telefonisch contact: De kosten om de klantenservice te bellen mogen niet hoger zijn dan het lokale tarief.
  • Aanvinken vakje: Tijdens het bestelproces mogen vakjes niet automatisch aangevinkt zijn. Bijvoorbeeld voor een nieuwsbrief. De consument moet zelf een vakje kunnen aanvinken, maar mag dus niet al standaard aangevinkt zijn.

Dit zijn de meest belangrijke wijzigingen in die wet.
Meer informatie hierover kunt u vinden op de website van Thuiswinkel.org en op de website van Autoriteit Consument & Markt.

Comments are closed.